Eurooppa,  Suomi

Aktiviteettejä Helsingissä – Testissä Fööni-vapaalentotunneli

Yhteistyössä Föönin kanssa

Näin muistaakseni viime kesänä tuulitunneli Föönin mainoksen tv:ssä ja halusin päästä kokeilemaan. Minulla on ollut joku pieni haave takaraivossa kokeilla joskus laskuvarjohyppyä, ja Föönin kautta siihen kuulemma saisi tuntuman. Asia unohtui, mutta palasi taannoin mieleen, kun mietiskelin Lapin reissulla, mitä haluaisin kokeilla seuraavaksi.

Olen ottanut tämän vuosikymmenen agendaksi kokeilla mahdollisimman paljon uusia asioita, joten avantouinnin ja seinäkiipeilyn ohella myös föönaaminen sopi siihen erittäin hyvin. Päätinkin yhdistää Matkamessu-reissuun hieman erilaisen lentomatkan. Tästä lennosta ei myöskään tullut tavanomaisia CO2-päästöjä 😉

Fööni on avattu syksyllä 2018 ja se on tällä hetkellä Suomen ainoa vapaalentotunneli.

Terveysvaatimukset

Lueskelin netistä alustavasti infoa, eikä vapaalennolle ollut mitään erityistä estettä. Terveysvaatimuksena on hyvä tuki- ja liikuntaelinten kunto, jolloin esimerkiksi aiempi niskavamma tai sijoiltaan menevä olkapää voi olla esteenä lentämiselle. Myös raskaus, 125 kg ylittävä paino, sydänsairaudet, leikkauksesta toipuminen jne. estää föönaamisen. Tarkemmat terveysvaatimukset löydät täältä.

Oleellisten terveysseikkojen lisäksi Fööniin tulee tottakai mennä selvinpäin ja lentäjän tulee hallita itsensä. Vaatimuksista huolimatta föönaaminen sopii myös ihan pienille lapsille, aina 5-vuotiaasta ylöspäin. Mitään aiempaa lentokokemusta ei tarvitse olla, vaan ohjaaja on kanssasi tuulitunnelissa koko ajan.

Osallistuminen ja maksu

Ensilennolle voi hyvin mennä yksin tai kaverin kanssa. Myös polttariporukoille tai tyhy-päivän ohjelmaksi tämä on oivallinen aktiviteetti. Lennon voi varata netistä tai soittamalla asiakaspalveluun. Ensilento maksaa viikolla 59 euroa ja viikonloppuisin 69 euroa. Maksuvälineenä käy myös erilaiset liikuntasetelit.

Sijainti

Fööni sijaitsee Kalasatamassa Kauppakeskus Redissä, ja sinne pääsee kätevästi metrolla. Kauppakeskus Redi itsessään on hieman sekava, mutta Föönillä on opasteita kauppakeskuksen seinillä. Paikalla on hyvä olla noin tuntia ennen lennon alkamista. Siinä ajassa ehtii hyvin istua alas viihtyisään Bar & cafe Hangaariin ja katsella muiden lentämistä. Tuulitunneli sijaitsee kaiken keskipisteenä ja sinne on esteetön näky muun muassa kadulta. Voit poiketa paikan päälle ihan ohikulkumatkallakin.

Bar & cafe Hangaari on lentoteemaisesti sisustettu.

Lentoja saa tulla kuka tahansa seuraamaan ja samalla voit ottaa vaikka kupin kahvia tai lasillisen viiniä.

Ennen lentoa

Noin puolta tuntia ennen omaa lentoaikaasi osallistut pienelle opastuskurssille, mistä saat lentohaalarin ja kypärän. Meillä oli lento-opettajana mukava ja inspiroiva Leena. Ohjaaja neuvoo kypärän visiirin sulkemisen ja avaamisen, ja kertoo hieman millaisessa asennossa lentäminen onnistuu kaikkein parhaiten. Lentäjille neuvotaan myös käsimerkit, joiden avulla kommunikoidaan tuulitunnelissa. Tunnelissa ei kuule mitään, sillä ilmavirta on oikeasti todella kova, minkä lisäksi korvatulpat blokkaavat puheen.

Huolehdi siitä, että sinulla ei ole mitään koruja tai muuta irtosälää päällä. Pitkät hiukset on hyvä sitoa kiinni. Lennolle voi mennä ihan normaaleissa vaatteissa, mitkä vain mahtuvat lentohaalarin alle. Kenkien tulee olla nauhalliset, ja esimerkiksi tennarit käy vallan mainiosti. Paikan päältä saa myös lainattua sopivat kengät. Muuten mitään erikoisvalmisteluja ei tarvita.

Lennolla

Kun opastus on valmis, siirrytään tuulitunnelin odotustilaan. Seinällä on näyttö, mistä näkyy jokaisen nimi ja lentoaika. Meitä oli ryhmässä minun lisäkseni yksi ensikertalainen, kaksi jo kerran aiemmin lentänyttä sekä yksi lento-oppilas, jolla oli jo hieman enemmän aiempaa kokemusta.

Kun oma vuorosi tulee, kävelet vapaalentotunnelin ovelle, nostat kädet ylös ja kaadut eteenpäin, jolloin opas ottaa sinut kiinni ja ohjaa oikeaan kohtaan tunnelissa. Ensimmäinen kerta menee ihan ulapalla, koska on hyvin vaikea hahmottaa miten päin olet, missä kulmassa jalat ja kädet on, onko leuka tarpeeksi ylhäällä jne.

Menee hetki, että opit hallitsemaan kehosi ja hahmotat, missä asennossa olet. Asentoni ei ole lähelläkään symmetristä, mutta nopeasti sen oppii.

Myös tuulennopeus yllättää. Pelkäsin itse, että kypärä tai kengät lähtee tuulen mukana, mutta se vain tuntui siltä. Välillä ajelehdin myös ihan holtittomasti ja ajauduin kohti tunnelin seiniä. Mitään oikeaa vaaraa ei ole, etkä esimerkiksi voi lähteä itse tuulen mukana katon rajaan, sillä tuulennopeutta säädellään valvomosta 😀 Tärkeintä on pysyä rentona, koettaa olla symmetrisessä asennossa ja ennen kaikkea seurata ohjaajan eleitä.

Toinen kierros meni jo paljon paremmin. Lentoaika oli lisäksi tuplasti tavanomaista pidempi, sillä sain paikan päällä pienen extradiilin lentoaikaan, kun menin mainitsemaan, että kirjoitan blogiin tuosta kokemuksesta 🙂 Tämän ansiosta sain viedä myös kameran tunnelin odotustilaan. Muuten maksoin ensilennosta ihan normaalin hinnan.

Toisella kierroksella pystyin jo hallitsemaan kehoni paljon paremmin ja taisin ymmärtää juonen. Tuli onnistunut fiilis, kun ohjaaja päästi irti ja pystyin leijailemaan itsenäisesti paikallani. Kun keho oli hallinnassa ja balanssi löytynyt, ilmaisi ohjaaja laitteen käyttäjälle, että tuulennopeutta voi lisätä, jolloin lähdimme lentämään kohti tunnelin kattoa. Se oli kaikkein siistein hetki ja tuntui oikeasti siltä kuin lentäisi 😀

Koska sain viedä kameran mukaan, pystyi eräs toinen lento-oppilas ystävällisesti kuvaamaan oman lentoni.

Jälkifiilikset

En oikein tiennyt, mitä ylipäänsä odottaa koko lennolta, koska eihän tuollaista tunnetta voi kuvitella etukäteen. Kokemus oli kuitenkin kaikin puolin mieleenpainuva ja hauska. Fööniin on matala kynnys lähteä, sillä kuten sanottu, mitään aiempaa kokemusta ei tarvitse olla ja ohjaaja neuvoo sinua koko lennon ajan.

Oli upeaa seurata, miten kokeneet lentäjät tekivät erilaisia temppuja tunnelissa, lensivät pääalaspäin, nousivat korkealle katon rajaan ja hallitsivat kehonsa täysin. Juttelin lennon jälkeen ohjaajan kanssa, ja hän kertoi harrastaneensa lajia vuodesta 2013. Voin hyvin ymmärtää, miksi tuohon lajiin jää koukkuun.

Mitä jutustelin myös kahvilassa vanhempien konkareiden kanssa, oli suurin osa ammattilaisföönaajista kokeneita laskuvarjohyppääjiä. Oli todella mielenkiintoista kuulla heidän kokemuksistaan, sillä tuo alue on minulle täysin koskematonta maaperää (tai oikeastaan ilmatilaa).

Jatkolennot

Ensilennon pituus on normaalisti 2 x 1 minuutti, ja aika nousee tästä kokemuksen myötä. Mikäli kiinnostuit lajista ensilennon jälkeen, on Föönissä mahdollista suorittaa jatkolentoja ja täysi lentolupakirja, johon kuuluu yhteensä 7-10 eripituista lentoa. Lentojen aikana harjoitellaan oppaan kanssa tunneliin menoa itsenäisesti, sieltä poistumista ja erilaisia liikkeitä, kuten kääntymistä ja niin edelleen.

Tarjolla on myös muita paketteja, kuten alkeislentokurssi, jonka kesto on neljä viikkoa ja sen aikana lennetään yhteensä 20 minuuttia. Kurssien jälkeen olet periaatteessa valmis lentämään yksin ja kokeilemaan kehosi rajoja. Oppaan sanoin, vain mielikuvitus on rajana, eikä tuossa lajissa koskaan tule valmiiksi, sillä aina on jotain uutta, mitä voi kokeilla.

Varausnumeron perusteella saat lennoltasi muutamasta eri kuvakulmasta kuvatun videon, josta voit katsella oppaan kanssa mahdollisia kehitysideoita tai saada videon muuten vain muistoksi. Hyppää siis tuulen selkään ja lähde elämäsi lennolle!

Kurkkaa Instasta, miltä föönaaminen näyttää ja ota samalla tili haltuun, niin saat ajankohtaista tietoa matkoistani, uusista kokemuksista ja elämästäni matkojen välissä 🙂

Lisätietoa: FÖÖNI.fi | IG @fooni_helsinki | FB @FlyHelsinki | #fööni | #RediToFly

4 kommenttia

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.