Aasia,  Oman

Maahantulosäädökset ja autoilu Omanissa

Ennen tammikuun 2024 Omanin reissuamme luin netistä hyvin ristiriitaisia tietoja Omanin viisumista ja vuokra-auton tyypistä. Tässä kooste meidän havainnoista, joista toivottavasti on hyötyä sinullekin, jos suunnittelet omatoimireissua Omaniin, tuohon Persianlahden aliarvostettuun helmeen.

Et tarvitse viisumia alle 14 päivän matkoille

EU-passilla matkustettaessa et tarvitse Omaniin viisumia, jos matka kestää alle 14 vuorokautta ja sinulla on sekä majoitusvaraus että paluulippu. Tästä oli paljon väärää tietoa, eikä Omanin poliisin sivuillakaan tieto ollut selkeää.

Kysyin vielä erikseen sähköpostilla poliisilta, ja sieltä tuli vastaus, että EU-kansalaiset voivat 14 päivän Visa on Arrivalin lisäksi hakea etukäteen 10 tai 30 päivän viisumia, mikäli heillä ei ole paluulippua tai hotellivarausta.

Lensimme Kairosta Dohan kautta Qatar Airwaysillä, ja Kairon kentällä kysyttiin niin viisumiasiaa, hotellivarausta kuin paluulentoa Omanista. Dohan päässä ei kyselty enää mitään.

Muscatin kentällä maahantulo oli nopeaa, eikä turhia kysymyksiä esitetty. Myöskään matkavakuutusta ei kysytty, vaikka se oli lueteltu yhdeksi ehdoksi Visa on Arrivalin saamiselle. Passiin lätkäistiin 14 päivän leimamuotoinen viisumi, jonka jälkeen suuntasimme Europcarin pisteelle hakemaan auton ja ajoimme Muscatin iltaan.

Henkilöautolla pääsee lähes joka paikkaan

Omanin tieverkosto etenkin valtaväylillä on todella hyvässä kunnossa ja tiet monikaistaisia. Yllätyksenä tuli kuitenkin Hajarvuoriston teiden jyrkkyys. Aiemmin Costa Rica oli ottanut päänahan jyrkkyysennätyksestä, mutta matka Wadi Bani Khalidille vei ehdottomasti voiton. Vuoren ylittävä tieosuus oli äärimmäisen jyrkkä ja lisäksi myös ihan superpitkä, joten sai hieman pelätä, riittääkö auton tehot hinautumaan pitkiä ylämäkiä loppuun asti.

Pelko ei ollut aivan aiheeton, sillä Madeiralla meidän vuokra-auto sammui keskelle vuoristoa moottorin ylikuumennuttua. Costa Ricassa taas autosta loppui tehot urbaanissa ympäristössä kesken naurettavan jyrkän ylämäen, jolloin jouduimme peruuttamaan takaisin muiden kuskien raivotessa ympärillä. Omanissa saimme kuitenkin onneksi kivuttua itsemme ykkösvaihteella takaisin ihmisten ilmoille.

Emme käyneet Jebel Shamsilla tai Jebel Akhdarilla, mutta olen kuullut muilta reissaajilta, että vuorille pääsee myös tavallisella henkilöautolla. Tiet on sorapäällysteisiä, ja ainakin osalla reiteistä on kuulemma tarkastuspiste, jossa tiedustellaan kuljettajan moottorijarrutustaitoja. Tässä Reissu-Janin kokemuksia vuoristossa ajamisesta nelivetoautolla.

Rannikolla oli helppo ajaa, ja esimerkiksi Fins Beachille pääsi kätevästi autolla. Rannalla on leirintäalue, joten hiekkapohja on tamppautunut kivikovaksi.

Wahiba Sandsin aavikolle en lähtisi henkilöautolla, sillä vaikka autiomaassa risteileekin hiekkaan piirtyneitä teitä, on matkalla vastassa pehmeitä kohtia, mihin auto voi helposti jäädä jumiin. Mikäli taas päätät ajaa aavikolle itse maastoautolla, muista käydä tyhjennyttämässä renkaista ilmaa ennen reissua.

Seuraa säätiedotuksia etenkin vuoriston ja wadien osalta

Tiet halkovat monesti wadeja eli kuivuneita joenuomia, jotka saattavat tulvia yllättäen. Olimme reissussa talvella, jolloin sade on harvinaisempaa, mutta silti Hajar-vuorten lomassa eräskin tie tulvi. Siitä pystyi kuitenkin ajamaan läpi.

Elina oli Omanissa pari viikkoa meidän jälkeen, jolloin Persianlahdella satoi poikkeuksellisen paljon ja teillä oli ihan jättimäiset tulvat. Tie Nizwaan oli poikki ja moni uimapaikkana tunnettu wadi oli suljettu. Kannattaa siis seurata paikallista tiedotusta ja säävaroituksia.

Oman on helppo maa roadtripille

Yleisesti ottaen Oman on helppo kohde autoileville. Tunisiasta, Jordaniasta sun muista vastaavista maista poiketen liikennekulttuuri on rauhallinen. Erityisesti panin merkille, ettei kukaan tööttäillyt raivoisasti, vaikka toisinaan risteykset ja liikenneympyrät ruuhkautuivatkin.

Nopeusrajoitus maanteillä on 120 km/h. Syrjäseutujen kapeilla tiellä liikkuu myös aasikärryjä, joten kannattaa olla valppaana.

Auton vuokraaminen Omanissa on edullista: tavallinen henkilöauto maksoi Europcarilla 40 €/vrk ja bensan litrahinta oli noin 60 senttiä. Meiltä ei ole koskaan kysytty kansainvälistä ajokorttia, vaikka sellainen onkin hyvä olla mukana Euroopan ulkopuolella.

Parkkitilaa on kaupungeissa vaihtelevasti. Esimerkiksi Nizwan vanhassakaupungissa ei kannata edes yrittää parkkeerata, vaan auto on hyvä jättää suosiolla julkiselle parkkipaikalle, joka löytyy kaupungin muurien vierestä. Muttrahissa jouduimme jättämään auton tien varteen, mutta muualla majapaikkojen pihassa oli parkkitilaa.

Mielestäni maan näkeminen kattavasti onnistuu vain vuokra-autolla, koska sen ansiosta on aivan eri lailla vapaus liikkua omaan tahtiin ja poiketa matkan varrella näkyviin mielenkiintoisiin spotteihin. Julkinen liikenne maassa on melko suppeaa, ja bussit kulkevat vain tärkeimpien kaupunkien välillä, jolloin luontokohteet jäävät näkemättä. Mikäli ei halua itse ajaa, voi Omanissa palkata myös kuskin.

Oman on yllättävän suuri maa, hieman Suomea pienempi, joten välimatkat ovat pitkiä. Suunnistaminen on kuitenkin helppoa, koska opastekyltit on pääosin myös latinalaisilla aakkosilla ja Google Mapsin offline-kartat näyttivät reitit oikein. Maan suuren koon vuoksi päädyimme kiertelemään vain maan koillisosaa ja jättämään etelän toiseen kertaan. Vaikka näimme jo nyt paljon upeutta, kaipuu uusintavisiitille jäi ehdottomasti polttelemaan!


Oletko käynyt Omanissa tai onko se bucketlistillä?


Seuraa reissujani:
Instassa @cillamaria8
Tiktokissa @cillamariatravel
Blogit-sivustolla

23 kommenttia

  • Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

    Tuo kansainvälinen ajokortti on kyllä ihmeellinen juttu. Meilläkin ne ovat aina olleet mukana, joillain pidemmillä matkoilla varmaan jopa molemmat versiot, kun ollaan käyty useissa paikoissa. Minäkin muistelisin, että ei ole ikinä kysytty, ja joskus on tullut oma-aloitteisesti niitä näytettyä, niin eivät ole ikinä kiinnostaneet. Tulee kyllä otettua jatkossakin mukaan, ihan varmuuden vuoksi.

    Todennäköisesti Oman tulee olemaan kohde, jossa ilman muuta tulee valittua vuokra-auto.

    • admin

      Minusta se on myös erikoista, ettei sitä kysytä koskaan missään. Joku taisi joskus mainita jossain keskustelussa, että se kannattaa olla mukana etenkin, jos joutuu kolariin. Onneksi ei ole ainakaan toistaiseksi joutunut sellaiseen tilanteeseen, vaikka läheltä piti tilanteita onkin ollut – myös Omanissa, kun joku meinasi ajaa meidän kylkeen matkalla lentokentälle. Myös Arabiemiraateissa toinen auto oli ajaa meidän kylkeen 160 km/h vauhdissa, jolloin jouduimme väistämään pientareelle. Siellä oli muutenkin ihan hirveät nuo nopeusrajoitukset.

      • Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

        Hmm… Nyt kun mainitsit, niin enpä olekaan varma. Kerran toinen auto rysäytti perään Massachusettsin osavaltiossa, aika lähellä Bostonia. Paljon erilaisia lappuja piti kyllä täyttää ja moneen eri paikkaan. Saattaa olla, silloin sitä tosiaan tarvitsi, mutta en ole varma. Vuokraustilanteessa ei kuitenkaan ikinä missään ja aikalailla ympäri maailmaa on autoja tullut vuokrattua.

  • Eveliina / Reissukuume

    Jostain syystä ajattelin, ettei Oman olisi mikään kamalan helppo roadtrip-kohde kaoottisen liikenne kulttuurin tms. takia, mutta postaus kyllä valoi toivoa, että jos ja kun tuonne suuntaan, auto on loistava valinta!

    Sun ja Elinan postaukset on kyllä lisänneet hurjan paljon kiinnostusta maata kohtaan! 🙂

    • admin

      Muscatin alueella autot ajoi kyllä suht kovaa, mutta ei se liikenne ollut samalla tavalla kaoottinen kuin monessa muussa maassa Euroopan ulkopuolella. Ja suosittelen lämpimästi Omania! Sua saattais kiinnostaa koilliskulman Turtle Beach.

  • Elina / elinanmatkalaukussa

    Meidät muuten poliisikin pysäytti ja pyysi ajokorttia, mulla vaan suomalainen eikä se siihen kommentoinut muuta kuin ”aaaa Finlandia” tms 😀 mä oon samaa mieltä, auto on tuolla ehdoton! Jopa Muscatissa on hyvä olla auto ku kaupunki on laaja ja takseihin saa uppoamaan rahaa. Kiitos maininnasta 🙂 tässä tuli paljon hyödyllistä tietoa mitä kaipaa ja mitä itekin just mietti ennen sinne matkustamista.

  • Merja / Merjan matkassa

    Kuulostaapa hurjilta nuo jyrkät ylämäet. Uuden-Seelannin liikenteessä riitti mäkiä ja mutkia, mutta ei kuitenkaan yhtään niin jyrkkää, etteikö matkailuautolla olisi niistä suoriutunut. Miehellä oli kansainvälinen ajokortti mukana, koska sitä vaadittiin matkailuauton vuokrauksen yhteydessä. Vuokraamossa kääntelivät ja tutkivat sitä ilmeisesti ymmärtämättä siitä mitään. Kun mies tarkasteli itse korttia myöhemmin, hän huomasi, että se oli mennyt vanhaksi joitakin vuosia sitten. 🙂 Onneksi eivät vuokraamossa joko tajunneet sitä tai eivät halunneet tehdä asiasta numeroa.

    • admin

      Hyvä tietää, että jossain päin maailmaa kv-korttia tosiaan kysytään! Meillä on aina kysytty vaan normiajokorttia, passia ja luottokorttia. Viimeks Emiraateissa passi unohtu hotellille, mutta onneks ollaan lähetetty passin kuvat sähköposteihimme, niin se kelpas sitten Hertzillekin 🙂 Ajokortista siellä kysyivät, että mikä niistä riveistä on ajokortin numero, kun kaikki oli vaan suomeks. Eivät silti halunneet kattoa tota kansainvälistä korttia, joka oli mukana 😀

    • admin

      Todella kannattaa harkita auton vuokraamista! Ihan yks helpoimmista ulkomaan kohteista, joissa ollaan liikuttu vuokra-autolla.

  • Anne | Elämää Nomadina

    Meilläkin Oman ehdottomasti on kiinnostavien kohteiden listalla, ja tämä oli oiva postaus autoilusta siellä. Hyvin todennäköisesti mekin auto vuokrattaisiin. Muutama vuosi sitten Arabiemiraattien Fujairahissa ollessa käytiin Omanin rajalla, ja silloin vähän harmitti, ettei oltu tajuttu miten helposti vierailun Omanissa olisi voinut yhdistää samaan reissuun. Toki maa on sen verran suuri, että aikaa sen tutkimiseen olisi hyvä varata kunnolla.

    • admin

      Joo oon kans samaa mieltä, ettei maasta kyllä saa mitään irti päivän pistäytymisellä. Eikä se Musandamin niemimaa näytä mitään Omanin parhaita puolia, vaan suosittelen menemään ihan sinne varsinaiseen maahan (kuultu omanilaisiltakin samaa). Haluan itekin joskus vielä palata tonne. Ei viikon reissulla näe kun pienen palan, eteläkin on kokonaan käymättä.

  • Matkalla kaikkialle / Sarianne

    Kattava postaus ja mielenkiintoista nähdä tuo vertaus Suomen kokoon, kun maailman kartalla maiden kokoerot tuntuvat hieman vääristyvän. Itseäni pelotti ajatus Omanissa ajamisesta, joten tehtiin suosiolla retkiä kuskin avulla Muscatista käsin. Paikalliset ajoivat noiden retkien aikana aika hurjasti, joten olin ihan tyytyväinen etten itse ollut ratin takana 😀 Muuten vaikuttaa kyllä suhteellisen helpolta maalta roadtrippeihin 🙂

    • admin

      Liikenne Muscatissa oli nopeaa, mutta ei valtateillä mun mielestä tarvinnut pelätä yhtään. Pk-seudun ulkopuolella on tosi rauhallista, joten muuta liikennettä ei hirveästi edes ole. Nizwa kyllä oli melko ruuhkainen.
      Ja katon usein True size of.. -sivustolta maiden todellisia kokoja!

  • Anna K. - Kaukaa haettua

    Enpä ole aiemmin tajunnut tuota, että Oman on Suomen kokoluokkaa! Oon käynyt siellä ehkä 7 vuotta sitten työristeilyllä. Ne oli nopeita päiväpysähdyksiä. Muscat oli toinen kohde ja toinen joku pieni kylä. Muistan että kultaliikkeitä oli valtavan paljon ja korut olivat överisuuria, ”kultahelmet” pingispallon kokoisia.

    • admin

      Oliskohan ollut tuo Muscatin naapuri Muttrah? Persianlahden maissa todella on häikäiseviä kulta-soukeja överikoruineen.

  • Aila ja Juha

    Mielenkiintoista on lukea eri maiden liikennekulttuurista ja säännöistä. Me autoilemme Euroopassa ja mukana on aina kansainvälinen ajokortti ja muita todisteita. Kertaakaan ei kuitenkaan ole kysytty mitään. Vuosikymmeniä sitten passien tarkistus Latvian ja Liettuan rajalla kesti 45 minuuttia. Meillä oli suora näköyhteys tullimiehiin. He pelasivat korttia sen kolmen vartin ajan, kunnes yksi katsoi kelloaan ja kävi tuomassa meillenpassit takaisin. Haiskahti kyykyttämisesltä.
    Juha

  • Virpi / Virpin Maailma

    Olipa kiva matkajuttu, itselleni täysin vieras maa, toki ajoittain aina Oman nousee esim. blogeissa esiin. Mukava kun olit laittanut noita videoita. Ja tuohan on kätevää jos voi palkata oman kuljettajan, itse en todellakaan uskaltaisi ajaa tuolla. 🙂

    • admin

      Aavikolla risteili väyliä siellä täällä. En tiedä osaisiko siellä ajaa omin päin. Jotkut menee niihin aavikkoleireihin itsenäisesti maastureilla ja katsovat kartasta vaan oikean suunnan. Mitään oikeita teitähän tuolla ei kulje, ja hiekkaurat peittyvät heti kun tuuli pyyhkii jäljet mennessään.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.