Matkavinkit

Matkustaminen käsimatkatavaroilla – Laukut vertailussa

Jos kaikki tavallisen lennon noin 154 matkustajaa ottaisivat mukaan pelkät käsimatkatavarat, vähentäisi se lennon päästöjä keskimäärin 2 tonnia CO2e eli 10 %.

Greenbaggage.org

Pakkaaminen on muuttunut viime vuosina haastavammaksi, kun lentoyhtiöt ovat alkaneet rajoittaa matkatavaroiden määrää ja kokoa. Aiemmin vain halpalentoyhtiöitä koskeneet tiukat rajoitukset ovat nykyään arkipäivää myös monilla kansallisilla lentoyhtiöillä, kuten Finnairilla ja Lufthansalla. Kaukana ovat siis ne ajat, kun halvimpaankin lipputyyppiin kuului 23 tai jopa 30 kilon ruumalaukku!

Aloin matkustaa pelkillä käsimatkatavoilla viisi vuotta sitten, kun tajusin, ettei ole mitään järkeä raahata mukana kymmeniä kiloja tavaraa, joista osa jää vieläpä käyttämättä. Sen lisäksi että kevyemmän lastin kanssa lentää edullisemmin, kuormittaa se myös vähemmän ympäristöä, kun koneen polttoainekulutus pienenee. Näin matkustaessa ei tarvitse myöskään jonottaa matkatavarahihnalla tai jännittää, tuleeko laukku perille.

Käsimatkatavaroiden koot

IATAn maksimimitta cabin-kokoiselle laukulle/repulle on 56 x 45 x 25 cm, mutta yleensä laukut ovat tästä hieman pienempiä. Tilavuudeltaan nämä laukut ovat keskimäärin 40 litraa.

Cabin-kokoisen laukun lisäksi joidenkin lentolippujen hintaan kuuluu edessä olevan penkin alla kuljetettava personal item eli pieni reppu tai käsilaukku. Joillain lentoyhtiöillä, kuten Ryanairilla ja Norwegianilla personal item taas on ainoa halvimpaan lippuluokkaan kuuluva matkatavara. Keskimäärin sen koko on noin 40 x 30 x 20 cm ja tilavuus 10-20 litraa.

Yleisin käsimatkatavaroiden painorajoitus on 7-10 kg. Lentoyhtiöstä riippuen tähän kilomäärään täytyy mahduttaa myös mahdollinen personal item. Suosittelen noudattamaan näitä rajoituksia, vaikka omasta kokemuksestani (noin 50 lentokenttää ja 30 lentoyhtiötä) käsimatkatavaroitani ei ole koskaan mitattu tai punnittu missään.

Cabin-laukku ja Haglöfs Tight XS personal itemina.

Lentolaukut

Lentolaukun parhaita puolia on se, ettei sitä tarvitse kantaa selässä. Joskus sen raahaaminen on kuitenkin huono idea, esimerkiksi mukulakivikaduilla tai portaissa.

Etenkin kovamuovisten laukkujen ominaisuutena on joustamattomuus. Laukku ei anna yhtään pelivaraa ylipakkaamiselle eikä se saa olla senttiäkään lentoyhtiön määrittelemiä mittoja suurempi, jos sen joutuu työntämään lentokentän mittakehikkoon. Lentolaukussa helposti särkyvät esineet ovat kuitenkin paremmassa turvassa eikä sen kanssa ole vaarana tavaroiden kastuminen, jos laukkua joutuu vetämään sateessa.

Miinuksena lentolaukut ovat yleensä myös melko painavia. Useimmissa lentolaukuissa ei ole pikkutaskuja tai juomapullon pidikkeitä, eikä niistä saa otettua tavaroita ilman, että laukun joutuu avaamaan kokonaan. Olen kyllä joskus nähnyt cabin-laukun, missä läppärille oli oma erillinen luukku.

Lentolaukut painavat paljon suhteessa kokonaispainoon. Tässä 8 kg maksimimäärästä pelkkä laukku painoi 2,2 kg.

Matkareput

Olen käyttänyt kuusi vuotta Eagle Creekin 40-litraista Global Companionia. Veljeni taas käyttää Ospreyn vanhanmallista 40-litraista Farpointia. Kummatkin reput ovat olleet todella kestäviä ja käytännöllisiä. Näitä malleja löytyy enää käytettynä, mutta brändeiltä on tullut markkinoille uusia cabin-kokoisia versioita.

Muita suosittuja merkkejä ovat esimerkiksi Cabin Zero, Zeeksack (tsekkaa Reissukuumeen postaus), Deuter, REI, Patagonia, Jack Wolfskin sekä erilaiset rynnäkköreput.

Eagle Creek Global Companion on palvellut hyvin jo kohta kuusi vuotta.

Matkareppujen parhaita puolia ovat niiden aukeaminen matkalaukun tapaan, jolloin pakkaaminen ja tavaroiden etsiminen on helpompaa kuin tavallisissa repuissa tai rinkoissa. Laadukkaissa matkarepuissa on lannevyö painon siirtämiseksi vyötärölle sekä load lifterit, joita kiristämällä repun saa vedettyä kiinni yläselkään, jolloin se ei heilu kävellessä.

Matkareppu on helppo pakata, koska se aukeaa kokonaan.

Hyvän matkarepun ominaisuuksiin kuuluu sivuilla olevat verkkotaskut esimerkiksi juomapullolle. Tykkään itse myös siitä, että repussa on paljon taskuja eri tavaroille. Joissain repuissa tulee bonuksena sadesuoja mukana. Jos matkustaa paljon läppärin kanssa, kannattaa valita malli, jossa läppäritasku on selän puolella. Monessa matkarepussa miinuksena on kuitenkin paino. Esimerkiksi Global Companion painaa 1,6 kg.

Sivutasku juomapullolle on ainakin minulle pakollinen ominaisuus.
Pikkutaskut tuovat järjestystä. Tämä ominaisuus puuttuu matkalaukuista.

Jokainen gramma ratkaisee

Olemme lähdössä ensi talvena Kaakkois-Aasiaan, missä osalla lennoista matkatavarat saavat painaa vain 7 kg. Ostin tämän vuoksi uuden matkarepun, joka painaa vain 660 g! Valinta osui Cabin Max Metziin, jonka tilavuus on peräti 44 litraa. Repun keveys on karsinut osan ominaisuuksista, kuten lannevyön pois.

Päälokero on ihan super iso, minkä lisäksi etuläpässä on useampia pienempiä taskuja. Miinuksiin lukeutuvat vain yksi verkkotasku sivulla ja läppäritaskun sijainti etuläpässä. Metzissä ei myöskään ole load liftereitä, mutta toisaalta painoakaan ei reppuun juuri tule. Tämä reppu lähtee testiin jo parin viikon päästä Balkanin road tripillemme.

  • Cabin Max Metz 44 litraa, koko 55 x 40 x 20 cm, paino 660 g, hinta 50-80 €
Cabin Max Metz 44 on kevyin cabin-kokoinen matkareppu, jonka olen löytänyt.

Pienet reput/personal item

Olen lentänyt Eurooppan reissuillani joskus pelkän personal itemin kanssa. Käytössäni on lentoyhtiöstä riippuen joko Burtonin 21-litrainen Treble Yell -skeittireppu tai 10-litrainen Haglöfsin Tight XS. Olen käyttänyt tätä Haglöfsiä myös päiväreppuna, mutta ostin sen tilalle nyt kevyemmän 17-litraisen Halti Street Recycled -repun, jonka paino on mitättömät 150 g. Halti Street on valmistettu kierrätetyistä muovipulloista, ja siinä on sivutaskut toisin kuin Haglöfsissä.

Isommassa Burtonissa on kattava valikoima taskuja ja skeittilaudan remmeihin saa esimerkiksi takin kiinni. Reppu on hieman personal itemin mittoja suurempi, mutta jos sitä ei pakkaa piripintaan, saa sen mahtumaan tarpeen vaatiessa lentokentän mittakehikkoon. Burton Treble Yell painaa 700 g. Se on ollut käytössä yli 10 vuotta ja on edelleen kuin uusi.

Tavallisen kokoinen reppu käy personal itemina esimerkiksi Norwegianin lennoilla. Kuvassa Burton Treble Yell.
Haglöfsin reppu on toiminut sekä ainoana käsimatkatavarana että päiväreppuna.
Halti Street ja Eagle Creek lähdössä kotimaan telttaretkelle.

Pakkauskuutiot

Tämä osa artikkelista on kaupallinen yhteistyö Gomo Travelin kanssa.

Olen käyttänyt pakkauskuutioita siitä lähtien, kun aloin reissaamaan pelkillä käsimatkatavaroilla. Kuutioihin on todella kätevä pakata vaatteet ja muut tavarat, koska ne pysyvät järjestyksessä ja tiedät aina, mitä missäkin on.

Sain kesällä testiin suomalaisen Gomo Travelin pakkauskuutiot. Kuutioita on 5 kpl kolmessa eri koossa. Ne pääsivät testiin jo taannoisella Pohjois-Karjalan reissulla ja vaikuttavat hyvälaatuisilta. Aiemmat halppis-pakkauskuutiot repeytyivät ja niistä hajosi vetoketjut.

Pakkaan isoihin kuutioihin päivävaatteita ja keskikokoisiin alusvaatteita, sukkia, yms. Pienintä kuutioita käytän elektroniikka-sälälle. Gomon kuutiot ovat kevyitä ja hengittäviä.

Tein testipakkauksen tulevaa Balkanin reissua varten, ja totesin Gomon pakkauskuutioiden ajavan asiansa myös pidempien reissujen tavaramäärällä. Yhteispainoa tavaroille ja Cabin Max -repulle tuli 5,7 kg. Nyt voisi jo puhua kevyesti matkustamisesta, kun enimmillään olen joskus kantanut mukana 17 kg tavaraa!


Millaisen laukun kanssa sinä matkustat?

15 kommenttia

  • Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

    Olen muuten tuosta lentolaukun hyvästä puolesta eri mieltä, paljon mieluummin kantaisi tavarat selässä kuin raahaisin perässä – ihan joka paikassa. Eli preferoin ilman muuta reppua aina. Meillä on aika paljon kamerajuttuja mukana, niin käsimatkatavaroilla matkustaminen on meille hankalaa. Yleensä meillä on yksi ruumalaukku, mutta se painaa reilut 10 kiloa eli ei ruumalaukunkaan tietysti tarvitse olla täyteen pakattu

    • admin

      Puolensa ja puolensa, ja tietysti eri tarpeisiin on erilaisia ratkaisuja. Joskus pidemmillä reissuilla on kertynyt niin paljon tavaraa selkään, mitä sitten on joutunut raahaamaan hikisenä tropiikissa, että on tullut kyllä ikävä lentolaukkua 😀 Kokonaispainoon nähden myös meillä on yleensä eniten elektroniikkaa mukana, kun mulla on järkkäri ja läppäri ja veljellä drone. Myös virtalähteet sun muut painaa yllättävän paljon. Onkin toisaalta ihan hyvä, että painorajoituksia on lennoilla, koska joutuu oikeasti välillä miettimään, mitä on fiksua ottaa mukaan.

      Ja ollaanhan mekin toisinaan laitettu käsimatkatavarat ruumaan ja menty koneeseen pelkän personal itemin kanssa, etenkin jos on pitkä layover eikä tavaroita saa mihinkään säilöön päivän ajaksi. Näin oli esimerkiksi nyt alkuvuodesta, kun Dohassa oli 14 tunnin vaihto, eikä lentokentän matkatavarasäilytys ollut auki vielä aamulla saapuessamme. Qatar Airwaysin economy-lipussa onneksi oli vielä 20 kg ilmainen ruumalaukku, joten lisäkuluja ei tullut. Mutta melko harvinaista se on, ja välillä tuli kyllä hiki pintaan, kun huomasi ettei matkalaukku ole enää mukana. Kunnes sitten muisti että se on ruumassa 😀

  • Mari / Maailma kotina

    Luulen, että Aasian reissulla pääset kokemaan matkatavaroiden mittaamiset ja punnitsemiset. Meillä monta kertaa täten käynyt Aasiassa. Kerran jouduttiin siirtelemään repusta toiseen – mutta ei ole tarvinnut lisähintaa maksaa.

  • Eila/Metkaamatkustelua

    Useimmiten on lentomatkoilla ollut mukana matkalaukku, mutta repunkin kanssa olen reissannut ja varsinkin, jos olen ollut vain yhdessä kohteessa vajaan viikon. 10 vuotta sitten kiertelimme Balkanilla omatoimisesti liikkuen bussilla ja junalla ja silloin oli reppu myös kätevä matatavaroiden kuljettamiseen. Pakkauskuutiot olen kokenut välttämättömiksi sekä lyhyemmillä että pidemmillä matkoilla. Käsimatkatavarareppuna minulla on ollut parin viime vuoden aikana Ikean Världens, hinta noin 40,- ja koko 33x17x55 cm. Hyvin on toistaiseksi kestänyt, kun mukana on vain kevyt taskukamera ja puhelin.

  • Eveliina / Reissukuume

    Nostan kyllä hattua tuolle, miten kompaktisti saat pakattua! 🙂 Mä koetan matkustaa aina vaan käsimatkatavaroilla (paitsi Grönlantiin… Siellä meni homma överiksi, kun oli niin paljon kuvauskalustoa mukana :D) ja nimenomaan pakata kaiken reppuun. Mä oon ihan hurjan kömpelö matkalaukkujen kanssa, joten välttelen niitä maailman tappiin.

  • Taija-Tiia

    Olen aina ollut ahkera käsimatkatavaramatkustaja, mutta noiden standardien muututtua tiukemmiksi ei vanha matkalaukkuni menekään enää matkustamon hyllylle. Monesti olen varannut sille ruumapaikan vain paluumatkalle, jotta voin kuskata sitten tuliaisena hieman enemmän tavaraa.

    Tuollaiset pakkauskuutiot ja pussukat on mullakin kovassa käytössä! 🙂 Toinen kestosuosikki on ne 100ml pullot ja pienet purnukat jotka voi täyttää omilla shampoilla sun muilla.

  • Kati | Täydellisen Kreikan saaren metsästys

    Mä valitsen aina lentolaukun, en tykkää yhtään kanniskella tavaroita selässä. 🙂 Mekin matkustetaan aina kierrellen ja kohdetta/majoitusta vaihtaen, joten laukun kanssa tulee väistämättä kannistelua ja nostelua, kun aina ei voi vain rullalla kivasti menemään. Mutta siltikin valitsen sen lentolaukun. Siinä on yksi hyvä motivaattori pakata kevyemmin, kun niitä kiloja joutuu siirtelemään. 😄 En tosin muutenkaan tykkää suuresta tavaramäärästä matkoilla ja pakkauskuutiot on ihan best, että saa pidettyä kamat ojennuksessa.

  • Stacy Siivonen

    Pidän pakkauskuutioiden ajatuksesta, mutta ne lisäävät grammoja. Minulla on huono kokemus assault packista: vetoketju hajoaa jossain vaiheessa, yleensä ikävässä vaiheessa. Minulla laukku on tehnyt spagaatin kannettaessa ja niitä olen nähnyt muillakin, eli iso vetoketju avautuu yllättäen ja pyytämättä koko pituudeltaan. Vetoketjua on myös mahdoton korjata tien päällä. Nykyään hyväksyn vetoketjun vain makuupussissa ja teltassa. Vetoketjun spontaania avautumista varmaan edesauttaa se, että pistää painavaa tavaraa assault packin etutaskuihin. Oli miten oli, vetoketjuihin suhtaudun epäluuloisesti.

  • Ne Tammelat

    Huomattavasti kevyempään suuntaan ollaan menty matkatavaroissa ja nyt Balkanin reissulla onnistuimme matkustamaan repuilla + vedettävillä cabin bageilla. Pari kertaa piti pestä vaatteita, että riittivät ja loppumatkan Tanskan osuutta varten piti olla mukana myös vähän lämpimämpää. Optimoimalla saisi vielä kyllä tiivistettyä.

    Pakkauskuutioita emme vielä omista, mutta verkkoikkunallisia pakkauspusseja kyllä ja sellainen on elektroniikoille superkätevä repussa. Saa kaiken kerralla ulos turvatarkastuksessa ja nopeasti sitten pakattua reppuun takaisin.

  • Reissu-Jani

    ”Less is more”. Pitkien vaelluksien aikana opin olemaan gramma-viilari, koska jokainen gramma muuttuu painavaksi pitkillä reissuilla. Nykyään matkoillani matkustan vain (pääsääntöisesti) käsimatkatavaroilla: nopeammin ulos koneesta ja kentältä, ei jonotusta check-in deskiin ja jos jotain ”unohtui” niin kohteesta yleensä löytää (ei ole tullut tarvetta).. Reissusta riippuen matkassa on joko 40 litrainen ”retkikuntalaukku” (sopii road-tripille tai off-beaten-tracks matkoille) tai enemmän kaupunkimatkoille sopivat Pacsafen CamSafe V25 ja EXP 40 litran matkareput, joissa on älyttömän hyvät turvallisuusratkaisut (mesh-verkko,repun saa pikalukittua kiinteään kohteeseen, vetoketjut lukittavat, RFID estot yms). Toki viime Etelä-Amerikan kuukauden matkalla ruumaan meni isompi 65 litrainen retkikuntakassi, koska tarvittiin myös lämpimiä vaatteita vaikkakin KLM oli käsimatkatavaroilla rajana jopa 12kg, mutta 40 litraan ei kaikki mahtunut. Pisin reissu käsimatkatavaroilla on ollut kuukauden matka Venäjän ja Mongolia halki Etelä-Koreaan. Blogini Varusteet sivulla on tarkka kuvaus varusteita mitä käytän matkollani.

  • Pirkko / Meriharakka

    Parin viikon reissu menee vielä käsimatkatavaroilla, kova lentolaukku ja pieni reppu personal itemina. Tuosta kovasta lentolaukusta en hevin luovu elektroniikan takia – ja sen takia, että se toimii myös kohtalaisesti kassakaappina. Kovaa, keskeltä lukittua, kun ei saa ihan helposti auki vaikka vetoketjun väliin jonkun kynän tunkisikin – hotellien kassakaapit nyt on mitä on, niihinhän henkilökunta kuitenkin pääsee eli niistäkin meiltä on varastettu joskus vähän rahaa.
    Tuota joskus olen ihmetellyt, että mikä päähänpinttymä ihmisillä on siitä, ettei laukuista voi mitään maksaa, siis normaalikokoisesta lentolaukusta, koko matkan hinnassa summa on kuitenkin vähäinen eikä tarvitse voimistella ihan äärimmilleen tavaroiden painojen kanssa. Tosin Euroopan reissuilla, jotka usein teemme Finnairilla, tasokortti maksaa sen, mutta kuitenkin 🙂

  • Elina / elinanmatkalaukussa

    Mäkään en muista millon olisin käyttänyt ruumalaukkua viimeks yksin matkustaessa, käsimatkatavaroilla on menty vuosia. Taisin vuosia sitten pakata Aasian reissulle muistaakseni 2 shortsit ja 3 toppia. Oli pienin pakkausmäärä ikinä 😀 Miljoona kertaa tullu huomattua kuinka vähällä sitä pärjää, niin ei sitä enää pakkaa ku välttämättömät. Ikinä ei oo vaatteet loppuneet reissussa kesken vaikka on pakannut vaan vähän mukaan. Noista pakkauskuutioista en oo kuullut aiemmin 🙂 vaelluksilla tulee pakattua eri tavarat eri värisiin kuivapusseihin, niin varmasti vastaavaa noilla että helpottaa hyvin tavaroiden löytymistä ☺️

  • Matkalla kaikkialle / Sarianne

    Tykkään itsekin matkustaa suurimman osan reissuista käsimatkatavaralla, jopa 4,5kk maailmanympärimatkan. On vaan niin helppoa, kun ei tarvitse roudata matkalaukkua tai pelätä tavaroiden hukkuvan lentojen välillä 🙂
    Vaihtelen itse myös pienen käsimatkatavaroihin menevän rinkan, lentolaukun ja pelkän pienen repun välillä riippuen matkan pituudesta ja lentoyhtiön rajoituksista.
    Välillä joutuu hieman haastamaan itseään, erityisesti nesterajoitusten kanssa tai jos kohde vaatii erityyppisiä vaatteita (esim. lämpimiä vaatteita tai tiettyyn aktiviteettiin spesifiä varustetta). Mutta esim. Etelämantereen reissukin on onnistunut käsimatkatavaroilla, kun vaan hyvin suunnittelee 🙂

  • Tiina Johanna / Kookospalmun Alla

    Tuollainen reppu olisi itselläkin haaveena, joka aukeaa täysin, kuten matkalaukku. Joskus minulla oli päältä aukeava rinkka ja aina jouduin kaiken tyhjäämään ja täyttämään jos jotain rinkasta tarvitsi kaivaa. Myin sen jo parin käyttökerran jälkeen kun meni hermo. 😀

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.